دوره 18، شماره 2 - ( خرداد و تیر 89 1389 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 110-98 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (9943 مشاهده)
مقدمه: به نظر می‌رسد تایید و همراهی اطرافیان از عوامل افزاینده احتمال مصرف دخانیات در دانش‌آموزان و جوانان است. مطالعه حاضر به بررسی ارتباط الگوی مصرف سیگار بین دانش‌آموزان و معلمانشان با تعدیل مخدوش‌کننده‌ها می‌پردازد. روش بررسی: از دانش‌آموزان کلاس‌های سوم دبیرستان‌های تهران خواسته شد تا پرسشنامه 21 سئوالی دموگرافیک و عادات مصرف دخانیات را تکمیل نمایند. الگوی مصرف دخانیات در دو جنس و نسبت استعمال دخانیات اطرافیان در گروه‌های سیگاری و غیرسیگاری مورد مقایسه قرار گرفتند. بعلاوه، دانش‌آموزان سیگاری و غیرسیگاری که مواجهه با معلمان سیگاری داشتند با هم مقایسه شدند. پس از تعدیل مخدوشگرها، مصرف سیگار معلمان با مدل رگرسیون لجستیک ارزیابی شد و نسبت‌های شانس تعدیل شده برآورد گردید. نتایج: تعداد 4591 دانش‌آموز 17-19 ساله پسر (2092 نفر، 6/45%) و دختر در طرح شرکت کردند(میانگین سنی 59/0±53/17 سال). 250 پسر (1/12%) و 131 دختر (3/5%) استعمال دخانیات داشتند(001/0(P=. نسبت دانش‌آموزان سیگاری و غیرسیگاری که شاهد استعمال سیگار معلمانشان در داخل مدرسه بودند به ترتیب 7/55% (209 نفر) و 3/29% (1191 نفر) برآورد شد(001/0(P=. در بین شاهدان استعمال سیگار معلمان در خارج از ساختمان مدرسه، 220 نفر سیگاری (7/58%) و 1205 نفر غیرسیگاری (2/29%) بودند. با تعدیل متغیرها مشخص گردید که استعمال دخانیات بالغین جوان همبستگی معناداری با مشاهده مصرف سیگار معلمان در محوطه غیر داخلی مدرسه و مصرف سیگار دوستان نزدیک دارد. نتیجه‌گیری: استعمال دخانیات معلمان در ساعات مدرسه و نیز مصرف سیگار توسط دوستان نزدیک، دو مولفه مهمی‌اند که در طرح‌های ایجاد مدرسه عاری از دخانیات و مبارزه با دخانیات در قشر جوان جامعه باید لحاظ گردند.
واژه‌های کلیدی: معلمان، دخانیات، مدرسه، دانش آموزان
متن کامل [PDF 247 kb]   (3438 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1389/2/20 | انتشار: 1389/2/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.