دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1385 1385 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 9-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Besharati M, Shoja M. Ocular Injuries Occurring in Motor Vehicular Accident Victims, Yazd Province.. JSSU. 2006; 14 (1) :9-14
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-957-fa.html
بشارتی محمد رضا، شجاع محمد رضا. ضایعات چشمی ناشی از تصادفات موتورسیکلت در یزد. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1385; 14 (1) :9-14

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-957-fa.html


چکیده:   (8492 مشاهده)
مقدمه: آسیب ناشی از تصادف با وسیله نقلیه موتوری یکی از علل منجر به مرگ در افراد جوان و درجات بالای عوارض در تمام گروههای سنی می باشد. چون حوادث وسایل موتوری می‌تواند سبب آسیب‌های مختلف از جمله ترومای چشم‌ گردد و از طرفی با توجه به شیوع بالای تصادفات وسایل موتوری در استان یزد این مطالعه انجام گردید. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و با روش Case series می باشد که با نمونه گیری به روش آسان یعنی سرشماری از جامعه مورد بررسی تا تکمیل حجم نمونه انجام شد. این مطالعه بر روی 126 مورد تصادفی موتورسوار مراجعه کننده به اورژانس کلانتری یزد با حداقل یک عارضه چشمی از فروردین لغایت بهمن ماه سال 1383 انجام گرفت. نتایج استخراج شده از پرسشنامه های تنظیمی با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل آماری قرار گرفت و از آزمونهای آماری مجذور کای، فیشر و آنالیز واریانس استفاده گردید. نتایج: از 126 مورد مصدوم ناشی از نصادف موتورسیکلت 124 مورد (4/98%) مرد و 2 مورد (6/1%) زن بودند. میانگین سنی افراد 4/27 سال (7/13=SD) که کمترین سن شیرخوار 5 ماهه و بیشترین سن مرد 81 ساله بوده است. بیشترین نوع تصادف مربوط به تصادف موتور با ماشین 83 مورد (9/65%) و بیشتر افراد شهرنشین 96 مورد (2/76%) بودند. بیشترین آسیب سطح گلوب خونریزی زیر ملتحمه 112 چشم (4/44%)، آسیب پلک ها در سمت راست 64 مورد (8/50%) ودر سمت چب 55 مورد(6/43%)، ابتلاء سیستم خروج اشک 7 مورد سمت راست و 6 مورد سمت چپ (2/5%) و ضایعات اربیت 30 مورد سمت راست و27 مورد سمت چپ (6/22%) که 39 مورد آن (5/15%) هماتوم اطراف اربیت و 18 مورد (1/7%) شکستگی استخوانهای اربیت بود. 20 مورد (9/7%) افراد دارای محدودیت حرکت چشم ها بودند. افرادی که از کلاه ایمنی استفاده می کردند بیشتر شکستگی فک تحتانی داشتند(001/0=P ) نتیجه گیری: در تصادف وسایل موتوری در جامعه ما بیشتر مردان جوان وآسیب های چشمی شامل خونریزی زیر ملتحمه٬ آسیب پلک ها٬ ضایعات اربیت و سیستم اشکی بود.
متن کامل [PDF 125 kb]   (2425 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1388/11/5 | انتشار: 1385/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb