دوره 29، شماره 6 - ( شهریور 1400 )                   جلد 29 شماره 6 صفحات 3829-3822 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamadzade H, Sarchami R, Nazeri S. Evaluation of Viewpoints of final-year Students of Qazvin Dental School on Clinical Skills Based on Educational Program in 2015. JSSU. 2021; 29 (6) :3822-3829
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-5054-fa.html
حمدزاده حمید، سرچمی رامین، ناظری شهاب‌الدین. بررسی دیدگاه دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی قزوین از مهارت‌های کسب شده بالینی بر اساس برنامه آموزشی در سال 1394. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1400; 29 (6) :3829-3822

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-5054-fa.html


چکیده:   (621 مشاهده)
مقدمه: خودارزیابی یکی از روش‌های محک دانش آموختگان دندانپزشکی از مهارت‌های کسب‌ شده می‌باشد و نقاط قوت و ضعف دانشجو و نظام آموزشی موجود را مشخص می‌کند. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان ترم آخر دانشکده دندانپزشکی قزوین از مهارت‌های کسب شده بالینی بر اساس برنامه آموزش انجام شد.
روش بررسی: نوع مطالعه، توصیفی-مقطعی بود. در این مطالعه میزان مهارت بالینی دانشجویان ترم آخر دندانپزشکی با استفاده از پرسش‌نامه‌ای شامل 45 سؤال (از مهارت‌های 9 بخش بالینی) مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها توسط نرم‌افزارSPSS version 16  با استفاده از آزمون T-test پیرسون مورد آنالیز قرار گرفت.
نتایج: 24 دانش‌آموز (10 نفر مرد و 14 نفر زن) وارد مطالعه شدند. به‌طورکلی میانگین دانشجویان (از 5 نمره) 0/3 ±3/41 بود که در سطح خوب قرار داشت. توانایی دانشجویان در بخش‌های مختلف تفاوت معناداری داشت (0/000P=). بالاترین توانایی در بخش اندودنتیکس و کمترین توانایی در بخش بیماری‌های دهان و تشخیص بود. تفاوت معناداری در مجموع توانایی‌ها بین مردان و زنان یافت نشد، اما توانایی زنان در بخش اندودنتیکس بالاتر از مردان بود (0/002P=).
نتیجه‌گیری: سطح توانایی دانشجویان از دیدگاه خودشان در این مطالعه در سطح خوب بود. هم‌چنین تفاوت در مهارت‌ها در بخش‌های آموزشی بین دختران و پسران مشاهده شد. نتایج این مطالعه می‌تواند در ارزیابی نقاط قوت و ضعف و برنامه‌ریزی جهت ارتقا آموزش در دانشکده دندانپزشکی قزوین مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 708 kb]   (228 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (178 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb