دوره 27، شماره 5 - ( مرداد 1398 )                   جلد 27 شماره 5 صفحات 1527-1516 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (2420 مشاهده)
مقدمه: امروزه استفاده از کامپوزیت محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. درک اصول‌کار و نیز حساسیت تکنیکی موجب شده استفاده از این مواد با چالش‌های زیادی همراه باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی دیدگاه فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی یزد پیرامون آموزش ترمیم‌های کامپوزیت در سال 1396 می‌باشد.
روش بررسی: در‏ این‏ مطالعه ‏توصیفی، اطلاعات ‏به‏ روش‏ میدانی‏ توسط‏ پرسش‌نامه در بین 202 فارغ‌التحصیل دانشکده دندانپزشکی شهید صدوقی یزد که در سه سال اخیر فارغ‌التحصیل شدند، توزیع گردید. اطلاعات جمع‌آوری شده پس از ورود به نرم‌افزار SPSS Inc., Chicago, IL; Version 16 توسط آزمون‌های من‌ویتنی و کروسکال‌والیس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: از میان 202 پرسش‌نامه توزیع شده، 181 نفر به پرسش‌نامه پاسخ دادند میانگین نمره آگاهی بین شرکتکنندگان برابر با 04/2± 5/8 از نمره کل ۱۶ بود. هم‌چنین میانگین نمره نگرش برابر51/4± 9۶/1۶ از نمره کل ۳۰ ارزیابی شد. بررسی میانگین نمرات آگاهی و نگرش بین گروه‌های مختلف تفکیک شده بر اساس سال فراغت از تحصیل، سن و نوع ورودی انجام گرفت که در تمامی موارد ذکر شده تفاوت میانگین بین گروه‌های مطالعه معنی‌دار نبود. (05/0 <p-value). عمده مشکل شرکت‌کنندگان در ‏حین ‏انجام ‏ترمیم‌‏های‏کامپوزیت‏ ‏ایزولاسیون‏ (60%) و ‏برقراری‏ تماس‏ مناسب‏ پروگزیمالی‏ (49%) بود.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان دهنده عدم رضایت دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل از کیفیت آموزش‌های تئوری و عملی در زمینه ترمیم‌های کامپوزیتی است. هم‌چنین در زمینه مشکلات عملی حین درمان دندانپزشکان مشکلات عمده خود را تماس‌های پروگزیمالی نامناسب، شکستگی لبه ترمیم و حساسیت دندان ترمیم شده عنوان کردند.
 
متن کامل [PDF 1143 kb]   (647 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1397/9/1 | پذیرش: 1397/12/22 | انتشار: 1398/7/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.