دوره 27، شماره 1 - ( فروردین 1398 )                   جلد 27 شماره 1 صفحات 1164-1174 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirnia B, Kashani Khatib T, Nazari S, Haghiry S, Madadi Varzeghani S, Faryammanesh M. The effectiveness of parent-child interaction therapy on the improvement of affective index in children . JSSU. 2019; 27 (1) :1164-1174
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-4732-fa.html
پیرنیا بیژن، کاشانی خطیب طاهره، نظری شعله، حقیری سمانه، مددی وررقانی سولماز، فریامنش مریم. اثربخشی درمان تعاملی والد کودک بر بهبود شاخص عاطفه در کودکان. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1398; 27 (1) :1164-1174

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-4732-fa.html


چکیده:   (620 مشاهده)
مقدمه: درمان تعاملی والد-کودک رویکردی نوظهور در کاهش مشکلات رفتاری کودک قلمداد می‌شود که بر بهبود ارتباط والدین با کودک متکی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی گروه‌درمانی تعاملی والد-کودک بر بهبود شاخص عاطفه در کودکان دارای والدین تحت درمان متادون انجام شد.
روش بررسی: در یک کارآزمایی بالینی در قالب مطالعه‌ای نیمه‌آزمایشی، در برهه زمانی خرداد تا آبان ماه سال 1394، از میان خانواده‌های مراجعه‌کننده به یکی از مراکز درمان نگهدارنده در شهر تهران که دارای فرزندانی در بازه سنی پیش‌دبستانی بودند، 40 کودک به‌صورت هدفمند انتخاب و پس از انجام غربالگری به‌طور تصادفی در قالب دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص یافتند. درمان تعاملی به مدت 8 جلسه هفتگی به گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. اعتبار نمونه ادرار‌ها با روش ایمونوکروماتوگرافی و تغییرات در شاخص عاطفه از طریق مقیاس عاطفه مثبت و منفی پاناس مورد بررسی قرار گرفت. پایبندی به درمان در قالب تست ادراری به عنوان نتایج اولیه و شاخص عاطفه به‌عنوان نتایج ثانویه در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آزمون کای اسکوئر و تحلیل کواریانس چند‌متغیره تحلیل شدند.
نتایج: نتایج اولیه نشان داد که فراوانی تست‌های مثبت ادراری در طول فرایند درمان معنادار نبوده است (88/0=p). نتایج ثانویه نشان داد که درمان تعاملی والد کودک در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل با افزایش شاخص عاطفه مثبت (44/0=p) و کاهش عاطفه منفی همراه بوده است. (48/0=p)
نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه گویای اهمیت سبک‌های تعاملی والد-کودک در پیش‌گیری و درمان اختلالات روان‌شناختی در دوران تحول می‌باشد و می‌تواند در طرح‌ریزی مداخلات مناسب مورد توجه قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 1221 kb]   (161 دریافت)    
نوع مطالعه: کارآزمایی بالینی | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb