دوره 25، شماره 3 - ( خرداد 1396 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 221-206 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (5114 مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان داده که متفورمین اثرات متفاوتی بر یادگیری و حافظه دارد. در این مطالعه اثرات درمانی مصرف حاد و مزمن متفورمین بر به خاطر آوری حافظه و برخی فاکتورهای‎ استرس اکسیداتیو سرم در رت‎های نر آلزایمری شده با استرپتوزوتوسین بررسی شد.
روش بررسی: در این مطالعه تجربی 48 سر رت به 6 گروه تقسیم شدند: گروه سالین-سالین، گروه استرپتوزوتوسین - سالین و گروههای تیمار با استرپتوزوتوسین به همراه متفورمین (یک نوبته، یک هفته، سه هفته و یازده هفته). تزریقات داخل بطن مغزی استرپتوزوتوسین (mg/kg3) در روز اول و سوم پس از جراحی انجام شد. تزریقات داخل صفاقی سالین (ml/kg) یا متفورمین (mg/kg200) از یک روز قبل از جراحی شروع و تا پایان دوره تیمار ادامه داشت. حافظه حیوانات با یادگیری اجتنابی غیرفعال ارزیابی و سرمهای خون جهت سنجش سطح مالون‎دی‎آلدهید، سنجش سطح آنتی‌اکسیدانی کل، سنجش سطح آنزیم‌های سوپراکسیددیسموتاز و کاتالاز مورد استفاده قرار گرفتند.
نتایج: استرپتوزوتوسین به‌طور معنی‌داری باعث کاهش بازخوانی حافظه و سطح آنتیاکسیدان کل، سطح آنزیم‌های کاتالاز و سوپراکسیددیسموتاز و افزایش معنی‌دار سطح مالوندیآلدهید نسبت به گروه کنترل شد (001/0p<) و تزریق متفورمین(یکنوبته، یک هفته و سه هفته) منجر به بهبود بازخوانی حافظه و فاکتورهای استرس اکسیداتیو سرم نسبت به گروه استرپتوزوتوسین
شد (001/0
p<). درحالی‌که تزریق متفورمین در گروه یازده هفته اختلاف معنی‌داری نسبت به گروه استرپتوزوتوسین نشان
نداد (05/0<
p).
نتیجه‌گیری: به نظر می‏رسد که مصرف حاد و مزمن متفورمین اثرات متفاوتی بر بازخوانی حافظه دارد که احتمالاً ناشی از اثر مصرف مزمن متفورمین در افزایش سطح فاکتورهای استرس اکسیداتیو در سرم است.
متن کامل [PDF 763 kb]   (1578 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیولوژی
دریافت: 1395/10/1 | پذیرش: 1396/1/20 | انتشار: 1396/5/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.