دوره 21، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1392 )                   جلد 21 شماره 6 صفحات 839-831 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani G, Ahmadi B, Pourreza A, Rahimi A. Investigating Prevalence of deaths from Traffic Accidents and Factors Associated with it in Yazd in 2009. JSSU 2014; 21 (6) :831-839
URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-2178-fa.html
سلطانی غلامرضا، احمدی بتول، پور رضا ابوالقاسم، رحیمی عباس. بررسی فراوانی نسبی مرگ ناشی از حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط با آن در شهرستان یزد درسال1388. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد. 1392; 21 (6) :831-839

URL: http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-2178-fa.html


چکیده:   (8582 مشاهده)

  مقدمه: حوادث ترافیکی شایع­ترین علت مصدومیت و دومین علت مرگ و میر در کشور به شمار می­روند و مرگ­های ناشی از حوادث ترافیکی در ایران بالاترین آمار را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده­اند و اکثریت این افراد سن جوانی 20 تا 30 سال دارند. هدف از این مطالعه، بررسی فراوانی نسبی مرگ ناشی از حوادث ترافیکی و عـوامل مرتبط با آن در شهرستان یزد در سال 1388 می­باشد.

  روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی و از نوع مقطعی بوده وجمعیت مورد مطالعه مصدومین حوادث ترافیکی منجر به جرح ثبت شده در مراجع ذیصلاح در سال 1388 در شهرستان یزد می­باشد. با توجه به محاسبات آماری 2000 حادثه منجر به جرح با استفاده از جدول تصادفی، از پرونده­های موجود در مراجع ذیصلاح انتخاب گردیده و به صورت تکمیل پرسشنامه و با استفاده از آزمون­های آماری t ، کی دو و رگرسیون لوجستیک و نرم­افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  نتایج: از2000 مصدوم حوادث ترافیکی مورد بررسی 9/94% مرد و 1/5% زن بودند که از این تعداد 67 نفر (4/3%) فوت کردند. بیشترین تعداد مصدومین مربوط به گروه سنی 21 تا 35 سال (2/54%) می­باشد. بیشترین درصد فوت مربوط به سرعت غیرمجاز (6/5%) و حرکت در خلاف جهت (8/4%) می­باشد (01/0= p ). بیشترین فراوانی فوت مربوط به موتور سواران (34 مورد) بوده است که هیچکدام کلاه ایمنی نداشته­اند.

  نتیجه­گیری: این مطالعه اطلاعات مفیدی برای تعیین اولویت­ها در پیشگیری از آسیب­های حوادث ترافیکی فراهم نمود تا
برنامـه­های مداخلاتی مناسـب به منظور پیشگیری از بروز سوانــح و حوادث ترافیکی، به حداقل رساندن صدمات و عوارض ناشی از آنها، با هماهنگی سازمان­های مرتبط صورت گیرد .

متن کامل [PDF 230 kb]   (1987 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی
دریافت: 1391/9/1 | پذیرش: 1392/11/16 | انتشار: 1392/11/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | SSU_Journals

Designed & Developed by : Yektaweb