دوره 18، شماره 3 - ( ويژه نامه همايش رفتارهاي پرخطر 1389 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 183-179 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (13235 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت پیشگیری و اطلاع رسانی جهت جلوگیری از اعتیاد ضرورت ایجاب می کند به منظور تدوین برنامه های آموزشی، در ابتدا میزان آگاهی دانش آموزان از مواد مخدر ارزیابی شود، لذا پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان آگاهی دانش-آموزان پسر دبیرستان های روستایی استان یزد از مواد مخدر انجام گرفته است. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی– تحلیلی بوده که به روش مقطعی انجام شده است. در این تحقیق، 517 دانش آموز پسر دبیرستانی روستاهای یزد به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای به منظور آگاهی از مواد مخدر بود که توسط خود دانش آموزان تکمیل گردید. در نهایت داده ها توسط نرم افزار SPSS ver 13 تجزیه و تحلیل شد نتایج: نتایج حاکی از آن بود که بالاترین نمره ی آگاهی دانش آموزان پسر روستاهای یزد مربوط به تریاک با میانگین 17/3±47/3 و بعد از آن مربوط به هروئین (64/2±68/1) و حشیش (81/1±96/0) از 8 نمره بوده و نمره آگاهی کلی نمونه ها از مواد مخدر 57/7±52/7 از 64 نمره بوده است. 2/70 درصد دانش آموزان با فرد معتاد برخورد داشته و 5/17 درصد مورد پیشنهاد مصرف مواد مخدر از طرف دوستان قرار گرفته اند. همچنین در خانواده هایی که حداقل یک فرد معتاد وجود داشته (1/7 درصد) میانگین نمره آگاهی از موادمخدر و الکل (6/8±86/13) بطور معنی داری بیشتر از خانواده هایی است که فرد معتاد وجود نداشته است (000/0=P). نتیجه گیری: به طور کلی آگاهی دانش آموزان در مورد تریاک بیشتر از سایر مواد بوده و وجود فرد معتاد در خانواده یا فامیل و برخورد با فرد معتاد در این آگاهی موثر بوده است. یافته های این پژوهش می تواند مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش قرار گرفته تا در جهت برنامه ریزی صحیح آموزشی به منظور پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر بویژه در نوجوانان، افزایش آگاهی و ارتقاء سلامتی آنها مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 190 kb]   (3628 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1389/5/4 | انتشار: 1389/5/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.